Thursday, August 6, 2009

Helbros Day Date automatik


Jam ni aku dah buat sedikit pembaharuan. Ring pada dail yang patah tu aku dah keluarkan. Nampak lebih cantik tanpa ring tu. Dail aku bersihkan sedikit, polish & pin lug aku tukar baru.


Ring sekeliling dail ada bahagian yang patah & ring tu longgar & akan terpusing ketika bergerak. Disebabkan kecacatan ni, jam nampak tak cantek & tak bertenaga. Jadi, aku cuba buang ring tu. Tapi lepas buang, jam nampak lebih cantik tanpanya. Aku kurangkan harga lagi disebabkan kurang satu part pada jam ni


Rupa jam dari jarak jauh

Keadaan jam tanpa ring nampak lebih cantik & lebih bersih.


Aku dah cuci sedikit dail. Nampak bersih sedikit.


Casing berkilat akibat tindakan aku polish. Berkilauan hendaknya.




Stainless steel caseback jenis screw. Aku turut polish caseback jam ni


Engraving Helbros pada bahagian dalam dail.



Movement automatik (boleh juga kunci) original.


Tulisan Germany pada dail terdapat pada pukul 6. Bila casing dipasang, tak nampak perkataan ni.


Jenama: Helbros
Buatan: Germany
Casing: Diameter 33mm (tidak termasuk crown)
Cermin: Akrilik (dome shape)
Movement: Automatik (boleh kunci). 17 jewels. Keep time.
Saiz lug: 17mm (tapi pakai tali 18mm)
Tali: Kulit baru


NEW OWNER: En. Simon Guok, PJ, KL