Sunday, October 17, 2010

American Foundation For The Blind Inc. watch


Suatu nama yang unik seringkali datang dengan bentuk yang unik juga. Tidak seperti jam lain, ada sesuatu yang istimewa disebalik nama & bentuknya itu...




Keadaan casingnya yang bersegi ini dengan gold plated berkeadaan baik. Jarang sekali kita berjumpa jam ini yang cantik begini. Ia mempunyai diameter casing 32mm & keluasan lug 17mm.



Bahagian atasnya seperti rim bezel itu sebenarnya adalah penutup dial yang boleh dibuka tutup. Sebab tu boleh nampak ada engsel di bahagian tepinya itu.




Nak buka senang saja. Hanya tekan push button yang ada di atas crown itu. Tekan saja, penutupnya akan terbuka. Cara pembacaan waktu untuk mereka yang berkenaan ialah dengan merasai jarum & hour marker yang timbul itu. Walaupun begitu, ramai juga collector jam yang menyimpan jam ini & ada juga yang ingin memiliki jam ini sebagai koleksi yang istimewa.




Keadaan dial sangat baik. Jam khas ini tidak memerlukan jarum saat. Lihat saja keadaannya yang masih elok. Jarang benar untuk kita jumpa jam khas ini cantik begini.




Caseback jenis snap-on. Bahagian belakang caseback tertera American Foundation For The Blind Inc.



Movement kunci keemasan sangat bersih & berfungsi sangat baik.




Jarang sekali movement kunci mempunyai 21 jewels. Movement AS dpt dikunci dengan baik & lembut. Tertera American Foundation For The Blind Inc. pada movement yang menunjukkan keoriginaliti movement ini yang dibuat khas untuk jam ini.




Jenama: AFB (American Foundation For The Blind Inc.)
Tahun: 1970an
Movement: AS. Kunci. 21 jewels.
Casing:
  • Diameter 32mm.
  • Lug 17mm.
Tali: Tidak disediakan.
Kondisi: Terpakai. Memuaskan.




- SOLD -