Thursday, February 9, 2012

Seiko 7016-5000 Monaco

Seiko Monaco nama yang diberi peminat... mungkin ia dipanggil begitu kerana mempunyai persamaan dengan Heuer Monaco yang sangat popular. Dengan bentuk segi-empat, hour marker timbul, 2 push button & juga fungsi chronograph menjadikannya sangat serupa dengan Heuer itu....


Gambar pinjam dari On The Dash.
Ini merupakan Heuer Monaco yang dipopularkan oleh pelakon terkenal Steve McQueen.



Bentuknya itu memberikan impak yang cukup kuat seiring namanya itu. Ia tampak hebat & sangat sporty. 


Keadaan casing stainless steel ini berkeadaan baik. Ia mempunyai diameter casing 37mm. Walau ia berbentuk segiempat, pemakaiannya dirasakan sangat selesa.


Crown yang dicipta sama paras dengan casing menjadikan design jam ini kemas & dinamik. Push button berkeadaan baik & berfungsi baik.


Cermin akrilik timbul masih berkeadaan baik.


Dial berkeadaan bersih & masih baik. Jarum chronograph dapat reset dengan baik. 


Berbeza dengan movement chronograph Seiko lain seperti 6139 & 6138, movement 7016 walau cuma mempunyai satu subdial, ia mempunyai 2 jarum padanya. Jarum panjang (atas) memberikan bacaan minit (satu pusingan 30 minit), manakala jarum pendek (bawah) memberikan bacaan jam (satu pusingan 12 jam).



Caseback jam ini bertindak sebagai pemegang movement. Perlu tahu kaedahnya untuk membukanya kerana cara bukanya bukanlah seperti kebiasaan caseback yang snap-on. Ekoran dari itu, aku tak berani nak buka memandangkan ini bukanlah jam aku. Namun aku pasti & yakin serta jaminan dari tuannya yang movementnya berkeadaan baik & adalah movement original.

Berdasarkan nombor siri, ia dikeluarkan pada tahun 1972. Plastik caseback masih ada lagi padanya.


Gambar pinjam dari Watch U Seek
Ini merupakan rupa movement 7016. Movement jam ini bertindak cemerlang & berfungsi baik.


Jenama: Seiko
Model: 7016-5000 Monaco
Tahun: 1972
Movement: Automatik chronograph.
Tali: kulit.
Kondisi: Terpakai
Harga: - SOLD -