Wednesday, February 8, 2012

Seiko Bellmatic 4006-6070 17 Jewels

Seiko Bellmatic merupakan model istimewa dari Seiko yang mempunyai fungsi penggera (alarm). Sepertimana jam digital quartz yang mempunyai penggera, penciptaan jam penggera yang sepenuhnya dikawal secara mekanikal telah lama diciptakan. Bukan saja Seiko, malah banyak lagi jenama yang mengeluarkan model penggera seumpamanya...


Seiko Bellmatic mengeluarkan 3 siri movement Bellmatic yang terdiri dari 17 jewels, 21 jewels & 27 jewels. Lagi tinggi jewels, lagi tinggilah harganya. Pada dasarnya movement yang digunakan adalah sama, yang berbeza hanyalah bilangan jewels.


Bellmatic ini kelihatan sangat anggun & cantik sekali. Gabungan warna yang coklat yang lembut beserta kilauan keemasan chapter ring & jarum serta hour marker menyerlahkan lagi rupanya yang tampak sangat matang. Penggunaan tali kulit dark brown lebih menaikkan rupanya itu.


Dial bersih tanpa sebarang sentuhan ini masih cantik. Ia mempunyai diameter casing 38mm.


Penentuan alarm ditunjukkan oleh anak panah merah pada chapter ring yang boleh berputar.


Keadaan casing sangat memuaskan. Penggera perlu dikunci terlebih dahulu. Untuk hidupkan fungsi penggera, push button (yang boleh ditekan untuk mengubah tarikh) itu perlu ditarik keluar. Apabila jarum jam sampai pada anak panah itu, maka jam akan bergetar (vibrate) berserta bunyi.


Caseback jenis skru berkeadaan baik. Berdasarkan nombor siri, ia dipercayai dikeluarkan pada tahun 1977.... berkemungkinan juga tahun 1967. Namun berdasarkan keadaan fizikal jam ini, berkemungkinan besar dia dari 1977.


Movement 4006A 17 jewels ini berkeadaan baik & berfungsi cemerlang. Ada juga model Bellmatic dengan movement 4005A. Namun model 4005A model yang sangat sukar dijumpai & dia hanya mempunyai tarikh... Di mana model 4006A mempunyai hari & tarikh.


Itu merupakan mekanisme penggeranya.... 



Jenama: Seiko
Model: Bellmatic 4006-6070
Tahun: Dipercayai 1977.
Movement: Automatik. 17 jewels. Fungsi penggera.
Tali: kulit
Kondisi: Terpakai