Wednesday, February 8, 2012

Wyler-Vetta subsecond winding

Wyler-Vetta merupakan suatu jenama hebat yang mengikut sejarahnya bermula pada tahun 1896 yang diasaskan oleh Paul Wyler. Beliau merupakan seorang watchmaker yang berinovasi dimana telah menciptakan suatu sistem balance wheel yang mempunyai ketahanan (shock resist) yang hebat & telah dipatenkan oleh beliau dengan nama INCAFLEX. 

Sejarahnya boleh juga dibaca pada link di bawah:


Walau sudah berumur, ia tetap gagah menyusun waktu....


Berbeza dengan kebanyakan jam vintage, saiz jam ini agak besar sedikit berbanding jenama lain. Diameter jam ini ialah 37mm (tidak termasuk crown).... Walaupun jika dibandingkan dengan saiz jam zaman sekarang, saiz itu adalah kecil. Namun pada zamannya, ia sudah cukup besar.


Keadaan casing masih baik & cantik.


Ianya tampak ringkas & elegant.... 


Dial telah mengalami patina.. memberikan rupa yang sangat klasik. Dial melengkung sedikit di bahagian tepi... DNA biasa untuk jam vintage. 


Crown dengan dekorasi yang cantik berkeadaan baik & berfungsi sempurna. Caseback telah ditukarkan dengan cermin akrilik bagi menampakkan movement. Jelas ia suatu tindakan yang genius bagi tuannya yang suka menghayati keindahan movement jam.


Penutup caseback original akan turut disertakan kepada pembeli.


Movement berkeadaan sempurna & berfungsi dengan baik. Ternyata sistem INCAFLEX ciptaan Paul Wyler bertindak dengan sangat cemerlang hingga hari ini...


Jenama: Wyler-Vetta
Tahun: Dipercayai 1960an.
Movement: Kunci. 17 Jewels.
Tali: kulit.
Kondisi: Terpakai
Harga: - SOLD -